Inför företagseventet

Är det dags att ställa till med event och bjuda in både potentiella och existerande kunder? Då finns det några grundläggande saker att utgå från för att säkerställa att allt flyter på enligt plan. Ett event kräver tid till planering och det är viktigt att strukturera kommunikationen ut mot gästerna.

Häng med för att ta del av tips på hur ett företagsevent förbereds på ett effektivt sätt!

Strategisk plan

Är idén på plats och eventets ramar spikade är det hög tid att ta fram den strategiska planen för att senare genomföra det hela. Faktum är att du under tiden fram till själva eventet kan bjuda kunden på en riktig upplevelse. Ett stående tips är att ta extern kommunikationshjälp via smarta plattformar som www.rule.se där du får ett skräddarsytt koncept från början till slut. Du kan alltså hitta ett sätt att leverera personlig kommunikation till dina potentiella och existerande kunder. Låt dem inspireras fram till det att eventet äger rum!

En strategisk plan handlar om att sätta upp riktlinjer för att nå ett uppsatt mål eller en framtagen vision. Det här är något som de flesta organisationer jobbar utifrån; från kommuner till stora bolag. I just det här sammanhanget är planen ett konkret sätt för att kunna genomföra det slutliga kundeventet på ett lyckat sätt. Det vill säga att eventet ska få den effekt som förväntas.

Ton och formalitet

Det är viktigt att förhålla sig korrekt rent språkmässigt gentemot målgruppen – i detta fall gästerna som förväntas komma på eventet. Anpassa tonen utifrån kundtyper och eventets upplägg för att i bästa mån “träffa rätt”. Jobba effektivt med kundkommunikationen och du förbättrar direkt förutsättningarna för ett lyckat event.

En allt för formell ton i ett sammanhang där majoriteten av de inbjudna gästerna är unga influencers är förmodligen inte lyckat som en mer vänskaplig tongång. Å andra sidan kan det mer formella språkbruket passa bättre om eventet riktar sig till en äldre målgrupp. Till exempel ett bilföretag som bjuder in kunder som kan tänkas vara intresserade av att byta till den nyaste modellen.

När väl ett språkbruk anammats är det viktigt att förhålla sig enhetligt till detta och inte blanda och ge. Kommunicera på samma sätt, men variera budskapet under vägen. Just den här biten är något experter som Rule är proffs på och hjälper dig att skräddarsy på ett optimalt sätt!